هدف من از آرایه ی این کتاب و کتاب هایی که در همین زمینه در آینده چاپ خواهد شد، جمع آوری و نگهداری پاره ای از باورها و اعتقادات عامه ی مردم است که ریشه در فرهنگ این سرزمین دارد. |
در روزگاری نچندان دور، هنگامی که هنوز از برق، ماشین، رادیو، تلویزیون و سینما خبری نبود، به محض فرا رسیدن غروب، کارها تعطیل می شد. مغازه دارها دکان هایشان را می بستند؛ کارگرها و کشاورزان دست از کار می کشیدند. هر کس هر شغلی داشت، تعطیل می کرد تا قبل از تاریک شدن هوا نزد خانواده اش باشد.
در این اوقات، ...
دست کم در مدت پنجاه سال گذشته، دانشمندان غربی با نقطه نظری متفاوت از نقطه نظر رایج در قرن نوزدهم به مطالعه افسانه پرداختند . این دانشمندان برخلاف اسلافشان که افسانه را به معنای معمولی کلمه یعنی” متل”، “داستان”، ” قصه ” مورد بحث قرار دادند افسانه را به همان شکل که در جوامع باستانی است ، یعنی به معنای ” داستان حقیقی ” پذیرفتند. چوں این داستان حقیقی” سرمشق اخلاقی پرمعنی و مقدسی است گرانبهاترین دارایی بحساب می آید. این ارزش معنی شناسی جدیدی که به واژه “افسانه” داده شده استفاده از آن را در زبان معاصر با ابهام ...
همه پسران و دختران کمابیش داستانهای پریان را دوست میدارند . آمادگی خیال بینی که در سرشت آنان است داستان را می پذیرد . خواندن را که وسیله یاد گرفتن است زمانی میتوان مؤثر ساخت که دلپذیر باشد. در آموزش کودک باید به کار افتادن خیال او را به جا آورد.
افسانه بستگی بسیار با داستان دارد و در جهان ادب هیچ چیز مانند افسانه منظور ما را برنمی آورد. افسانه هایی که یونانیان و و رومیان قدم پرداختند ارزش ویژه دارد . چون جزء جدا نشدنی هنر و ادب است . دارای ارزش تاریخی نیز هست. چون خواننده به اندیشه ...
روزی روزگاری در جنگل زیبایی، هیزم شکن فقیری زندگی میکرد که دختری به نام «گرتل» و پسری به نام «هانسل» داشت. مادر بچه ها سالها پیش مرده بود و نامادری بدجنس، بچه های هیزم شکن را دوست نداشت. او همیشه بچه ها را اذیت میکرد و از آنها بسختی کار میکشید.
هیزم شکن بیچاره نمی توانست شکم زن و بچه هایش را سیر کند. هانسل و گرتل تقریبا همیشه گرسنه بودند. نامادری هم که دوستشان نداشت، به آنها غذای کمی میداد و همیشه در فکر بود که چطور از دستشان خلاص شود.
یک شب که هیزم شکن فکر میکرد بچه ها خوابیده ...
چند سال پیش بود که من دوستی خیلی نزدیکی با آقایی به نام ویلیام لوگران پیدا کردم وی از یک خانواده قدیمی پروتستان بود و سابقا مردی ثروتمند محسوب می شد اما یک سسله اتفاقات نامساعد او را به فقر کشانده بود برای اینکه نظر تحقیر آمیز دیگران را بعد از این بدبختی ها تحمل نکند از وطن خود یعنی شهر نیو آرلئان دوری گزید و در سالیوان آیلند نزدیک چارلستن در کارولاینای جنوبی ساکن شد این جزیره جزیره ای بسیار عجیب و غریب است…
تعریف های گوناگونی که تاکنون از اصطلاح «فولکلور» (که خود مبنای یک دانش گسترده جهانی قرار گرفته شده است؛ اهمیت این دانش را نزد جامعه شناسان و اهل تحقیق و پژوهش در علوم انسانی می رساند.
سی.اس . برن ، یکی از محققان ادبیات عامه طی مقاله ای با عنوان: (فولکلور چیست؟)، تعریفی از این علم به دست میدهد و می گوید:
…. فولکلور در واقع نحوه جهان بینی و روانشناسی انسان عامی و اندیشه او در باب: فلسفه، دین، علوم، نهادهای اجتماعی، تشریفات، افسانه ها، مراسم، اشعار، ترانه ها، هنرهای عامیانه، ادبیات شفاهی و … است
از زمانی که توجه دانشمندان جهان ...
انسان از آن هنگام که خود را و محیط پیرامون خویش را شناخت به فراخور حال وتوانائی ادراک نسبی خود به چند و چون رابطه متقابل خود با طبیعت و سایر اجزاء طبیعت اعم از جاندار و بی جان با یکدیگر پی برد، به بایدها و نبایدها ومعرفتی نسبی از عالم هستی دست یافت، و به همین مقیاس خواست ها و آرزوهای دور و درازتری را در دل خویش پروراند که آن بایدها و نبایدها راه را از بیراهه (درست یا نادرست) بدو می نمایاند و این خواستها و آرزوها چراغ امید و شعله تلاش را در درون او فروزان ...
هدف این رساله نمایان ساختن نفوذ مستقیم یا غیر مستقیمی است که افسانه ها و داستانهای ایرانی برادبیات انگلیسی قرنهای هجدهم و نوزدهم اعمال کرده اند.[۱] درعین حال با تعمیم اصطلاح داستانها و افسانه های ایرانی» موضوعها ومضامینی را که با تاریخ واقعی یا افسانه ای ایران بستگی دارند و آن دسته از حکایات شرقی را که بظاهر ایرانی می نمایند مورد مطالعه قرار خواهیم داد.
بدیهی است که کشور کهنسالی مانند ایران که تمدن وسابقه تاریخی آن چندین هزارسال بطول انجامیده است مالک افسانه ها و حکایات فراوانی است که همگی جلوه ای از ادبیات ومراحل زندگانی آن می باشند. ...
در سال ۱۸۵۴ در قصر بلور هاید پارک لندن موزه ای دایر شد و در آن دو تالار و جلوخان عظیمی را از جلال و شکوه شرق قدیم در معرض نمایش گذاشتند تالار تشریفات و دربار شاهانه گاوهای بال دار با سر انسان با کاشی های رنگی براق گیلگمش پهلوان پیروزمند آن که از سختی ها شادتر می شود در حالی که شیری را می کشد تصاویر شکار و جنگ همه از بیست قرن پیش از سلطنت آشور یالیپال….
بیش از یک بار کامو ادعا کرده است که او یک حکیم نیست بلکه مرد اخلاق است البته راست است که او در دانشگاه الجزیره تربیت فلسفی یافت و رساله پایان درس خود را در اشتراکات فلسفی بین اگوستن قدیس و فلوطین اهل اسکندریه نوشت اما در بسیاری از جهات این شکسته نفسی های او قابل توجیه است او فاقد استعداد ناب فلسفی سارتر و سیمون دوبوار است….
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به " رمان دونی " بوده و هر گونه کپی برداری ممنوع میباشد!
طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای کپی برداری از قالب و محتوا پیگرد قانونی خواهد داشت.