دانلود کتاب عشق رمانتیک از رابرت جانسن کامل رایگان
ژانر کتاب : عاشقانه
تعداد صفحات : 269
خلاصه کتاب:
“عشق رمانتیک” درک روانشناسی عشق رمانتیک بر اساس تفسیرهای یونگ و مکتب روانشناسی او است. چنانچه کسی با علم روانشناسی مأنوس باشد، بیشبهه میداند که کوششهای کارل یونگ، جدا از فروید، از باارزشترین کوششهایدر حیطه روانکاوی است. نکتهای که کوششهای یونگ را از دیگر روانشناسان مجزا میکند، پرداختنِ او به مقولاتی مثل ناخودآگاه، قوه تخیل و روح (Soul) و یا بهعبارتی همان گرایشهای دیونیسوسی به تعبیر نیچه است. بیشک علاقه زیاد یونگ به اساطیر هم از همین گرایش ناشی میشد. اسطوره و بهمعنای جامعتر، ادبیات، در حقیقت اسکلت علم روانشناسی را تشکیل میدهد، چرا که بهترین و موشکافانهترین روش بررسی و تحلیل کنشهای انسانی مطالعه شخصیتهای زمانها و اسطورهها است. در این کتاب از اسطوره عاشقانه تریستان و ایزولت برای تحلیل مقوله رمانس استفاده شده است. در این اثر بر نمادها و نشانههای این اسطوره بهمنزله سرمنشأ دریافت روانشناختی تأکید شده است.
قسمتی از کتاب عشق رمانتیک :
یونگ درباره بازیابی فرافکنی ها چنین میگوید
بازپس گیری فرافکنی ها انیما را به جایگاه واقعی خود باز میگرداند تصویر مثالی کهن الگو) image archetypal) که در جای خود خدمت بزرگی به فرد میکند… و واسطه ای میشود میان «من و ناخودآگاه…» (یونگ روانشناسی انتقال Transference the of Psychology) پاراگراف (۵۰۴ مقصود از جایگاه واقعی انیما چیست؟
انیما واسطه سودمند میان من و ناخودآگاه است که در عمیق ترین لایه روان و تخیل مرد زیست میکند و الهام بخش درونی اوست.
وقتی تریستان بر سر به تصرف درآوردن ایزولت پافشاری میکند بدین معناست که میخواهد انیما را به یک وجود میرا و مادی تبدیل کند او میخواهد به روح خود جسمیت ببخشد و نمیخواهد به این واقعیت اذعان کند که انیما وجودی است وابسته به روان او که در دنیای درونی میزید به جای ادراک او از راه نمادها و نشانه ها و به عنوان پندار یک مؤنث درونی میخواهد او را به یک زن ملموس و واقعی تبدیل کند ما نه تنها پندار زن را به منزله نماد انیما میبینیم بلکه فراموش میکنیم که خودمان آن را در «نماد» گنجانده ایم
ما بر این باوریم که انیما همان زن است و زن همان انیماست و بدین خاطر از زنان توقع داریم نقشم موهوم انیما را برای ما ایفا کنند و به جای انسانی عادی، یک الهه و یک ایزدبانو باشند. ما با انسانی کردن انیما تماس خود را با روحمان از دست میدهیم و با تلاشمان در راه ملکوتی ساختن زنان از واقعیت انسانی آنان فاصله میگیریم و آنان را از زنانگی شان محروم می سازیم.
پیوند سلطنتی ایزولت و تاجگذاری او در بارگاه سلطنتی تصویر نمادین این واقعیت است که انیما همواره باید بر دنیای درون شهبانویی کند ما نباید او را از شاه درون و پیوند سلطنتی اش دور کنیم و آلوده روابط زمینی و جسمانی سازیم و اگر به چنین اقداماتی دست بزنیم قلمرو فرمانروایی درونمان زیروزبر میگردد
و بنیان زندگانی و روابط انسانی مان متلاشی میشود و به همین دلیل ساده که تریستان انیما را در هیأت زنی واقعی میبیند هرگز نمیتواند او را به مثابه «بانوی روح من که آرزوی ژرف و خرد درونی اوست، ببیند.